Top Gear akumulatoru tests

2013-12-12
Top Gear akumulatoru tests
Viens no slavenākajiem auto žurnāliem Top Gear veicis akumulatoru testu, kurā arī tika pārbaudīts AD akumulators

Ziemas sākums ir lielais pļaujas laiks akumulatoru pārdevējiem un grūti atrisināmi Hamleta uzdevumi autovadītājiem.

 

Tie, kuriem pieder pagājušā gadsimta deviņdesmitajos gados „nevainību” zaudējuši automobiļi vai kuru automobiļi vienkārši nav pienācīgi kopti, līdz ar pirmajiem aukstuma uzplūdiem no rītiem tos vairs nespēj atdzīvināt. Dažreiz šīs problēmas veicina startera bojājumi, drošības sistēmas, kas patērē ļoti daudz enerģijas, jaudīga audio aparatūra, papildu lukturi, elektroinstalācijā izveidojusies strāvas noplūde u. tml. Tomēr visbiežāk automobilis nonāk komā dabiska apstākļa — novecojuša akumulatora — dēļ. Tādā gadījumā negribot ir jāiegulda jaunā enerģijas avotā un jārisina rēbuss, kādu izvēlēties.

 

Atbilde nav viegla, jo vienādu tehnisko parametru akumulatoru cenas atkarībā no tā, kāds zīmols rotā produktu, var atšķirties divreiz vai pat trīsreiz. Kā neapjukt preču jūrā un nepārmaksāt par slavenu vārdu? Ar ko dārgākas iekārtas ir pārākas par lētākajām? Meklējot atbildes uz šiem jautājumiem, „TopGear” veica nelielu eksperimentu un salīdzināja divus enerģijas avotus — „Start Extreme” un AD. Abu tilpums ir 78 Ah, tomēr viens oficiāli tiek uzskatīts par vienu no lētākajām precēm, bet krāsainais AD neoficiāli ietilpst dārgāko preču kategorijā, jo ir izgatavots tajā pašā „Johnson Controls” rūpnīcā, tāpat kā ar slavenākajiem zīmoliem marķētie akumulatori. Eksperimenta būtība ir pārbaudīt, kurš no tiem ilgāk spēs barot visas iespējamās „Subaru Outback” elektroierīces.

 

Pirmajā eksperimenta pusstundā izskatījās, ka gaidīt, kamēr akumulators izlādēsies, nāksies ne tikai līdz vakaram, bet arī līdz naktij. Pēc 30 minūtēm spriegums no 12,7 voltiem (V) samazinājās tikai līdz 11,1. Tomēr aptuveni no 35. minūtes „Start Extreme” kļuva acīmredzami vājāks un ik minūti zaudēja vienu vai divas desmitdaļas no volta enerģijas. Dators liecināja, ka 37. minūtē spriegums samazinājās līdz 10,8 V. Vēl pēc divām minūtēm — līdz 10,4 V. Lukturi bija acīmredzami blāvi, bet dzesēšanas sistēmas ventilators arvien šņāca. Enerģijas izšķiešanas seansa 42. minūtē spriegums samazinājās līdz 8,8 V, un kļuva pilnīgi skaidrs, ka tuvojamies beigām. Hronometram sākot skaitīt 45. minūti, mēģinājām palaist dzinēju — starteris spēja tikai klusi iesmilkstēties. Spriegums bija samazinājies līdz 7,5 V.

Pēc dažām rosības minūtēm šos pašus uzdevumus veica AD baterija. Sākumā šā akumulatora spriegums gandrīz uzreiz samazinājās līdz 11,9 V, tomēr vēlāk izrādījās, ka mums ir darīšana nevis ar taisnstūra kārbu, kas piepildīta ar svina plāksnēm, bet ar jogas guru: 45. minūtē dators liecināja, ka spriegums vēl arvien sasniedz 10,7 V. Uzsākot palaišanu, dzinējs acumirklī „pamodās” un kliedēja jebkuras šaubas par to, kas ir kas. Protams, tas nekādā ziņā nenozīmē, ka „Start Extreme” ir nekam nederīgs. Vienkārši par zemāku cenu tiek piedāvātas pieticīgākas iespējas.

Pirmais pie darba ķērās „Start Extreme”. Automobiļa bulgāru baterijai maksimālā režīmā bija jāapsilda „Outback” sēdekļi, jāžāvē priekšējais stikls, jāapsilda aizmugurējais stikls, jāspīdina tālās gaismas, miglas lukturi, avārijas gaismas, turklāt jāpalīdz radiouztvērējam pārkliegt autoservisa troksni. Šā servisa meistari, kas mums palīdzēja, visas elektriskās ķēdes izmaiņas fiksēja, izmantojot pieslēgtu speciālu „Bosch” diagnostikas datoru.

 

 

AD AKUMULATORA PRIEKŠROCĪBAS


Ziemeļvalstu un silto zemju tirgiem paredzētajiem akumulatoriem ir vienādi tikai korpusi. Automobiļiem, kam jāsaskaras ar skandināvu klimata kaprīzēm, ir nepieciešamas pilnveidotas baterijas. „Johnson Controls” inženieri piedāvāja dažus konstruktīvus risinājumus, kas nosaka pat 3–4 reizes lielāku akumulatora ciklu skaitu, augstāku uzlādes un izlādes līmeni, drošāku dzinēja palaišanu. Vāki-separatori, kas tiek izmantoti pēc AD pasūtījuma ražotajos akumulatoros, garantē to ilgmūžīgumu. Radiālās konstrukcijas režģis palielina aukstās palaišanas strāvu. Akumulatoriem gandrīz nav nepieciešama apkope, jo tie patērē ļoti maz ūdens un stabili darbojas pat lielas slodzes apstākļos.

 

MŪSU SPRIEDUMS


Ja ir jānomaina akumulators jaunākas paaudzes automobilī, šīs iekārtas parametri jāsaskaņo ar automobiļa elektroniskajām sistēmām. Citādi baterijas kalpošanas laiks samazināsies pat vairākas reizes. Šā iemesla dēļ noteikti iesakām konsultēties ar profesionāļiem. Turklāt iesakām pārliecināties, vai enerģijas avota efektivitātē nav vainojama automobiļa elektroiekārta.

Ieskatieties arī šeit: