Intervija ar AD Baltic akcionāru, ģenerāldirektoru Kęstutis Tubutis

2018-06-07
Intervija ar AD Baltic akcionāru, ģenerāldirektoru Kęstutis Tubutis
Šogad uzņēmums AD Baltic svin savu 30 gadu jubileju. Savās domās par uzņēmuma attīstības posmiem, tā aizsākumu un skatu nākotnē dalās AD Baltic akcionārs, ģenerāldirektors Kęstutis Tubutis.

Šogad uzņēmums AD Baltic svin savu 30 gadu jubileju. Tā aizsākums meklējams laikā, kad visas Baltijas valstis tik tikko bija sākušas atdalīties no Padomju Savienības. Uzņēmums šajā laikā ir evolucionējis, audzis, paplašinājies –arī citās valstīs, tiek dibinātas arvien jaunas filiāles. AD Baltic – tāpat kā ikvienam citam uzņēmumam – šajā laikā ir nācies piedzīvot pavērsiena punktus, kad neizbēgamās tehnoloģiskās inovācijas deva impulsu resursu optimizēšanai un kvalitatīvāku pakalpojumu nodrošināšanai jums, profesionāliem autoservisiem, veikaliem, tirgus pārdevējiem un citiem biznesa partneriem. Savās domās par uzņēmuma attīstības posmiem, tā aizsākumu un skatu nākotnē dalās AD Baltic akcionārs, ģenerāldirektors Kestutis Tubutis (Kęstutis Tubutis).

- Godātais Kestuti, pēc jūsu domām, uzņēmumam 30 gadi ir daudz vai maz?

- Tas atkarīgs no skata punkta. Kad sākām uzņēmējdarbību, bijām vēl jauni un bez pieredzes. Šajā laikā esam nobrieduši, daudz ko apguvuši, pieredzējuši ne vienu vien ekonomikas pieauguma un lejupslīdes ciklu.

- Atcerēsimies AD Baltic pastāvēšanas sākumu. Ar kādiem uzņēmējdarbības izaicinājumiem jums nācās saskarties „mežonīgā” kapitālisma laikos?

- Kad uzsākām uzņēmējdarbību, izpratne par to, kā darbojas bizness, bija primitīva. Tirgū dominēja pirkšana, vajadzēja tikai būt aktīvam. Tagad pārdošanas tirgū ir būtiski augstākas prasības, bet arī mūsu pieredze ir nesalīdzināmi lielāka.

- Tirdzniecības apjomi ir pieauguši, klientu kļuvis vairāk. Kad sajutāt, ka šis etaps jau ir noiets un ir laiks spert nākamo soli, ieiet Latvijas tirgū?

- Uzņēmumiem vienmēr ir augšanas krīzes. Ja vecās metodes nestrādā, ir nepieciešams mainīt organizāciju un procesus. Kaut arī šķiet, ka tā jau ir robeža.

- 2004. gadā uzņēmums kļuva par AD International ģimenes daļu. Kā šis solis ietekmēja uzņēmuma turpmāko attīstību?

- Vispirms, tas paplašināja apvārsni. Mūsu biznesā tā ir augstākā līga. Mēs, lietuvieši, esam līdzās lielajām valstīm kā līdzvērtīgi biedri. Tur, kur tiek pieņemti lēmumi Eiropas līmenī.

- Kādi galvenie uzdevumi bija jārisina, kad uzņēmums attīstījās ļoti strauji – 2008. gadā vien tika atvērtas 16 filiāles Lietuvā un Latvijā?

- Vajadzēja noskaidrot, kāda ir mūsu Misija. Ko mēs šeit darām un kas ir mūsu klienti. Kādi instrumenti un iemaņas tam ir nepieciešami. Kāda taktika tiks izmantota. Lēmumu pilnībā atteikties no mazumtirdzniecības daļa kolektīva uztvēra ar izbrīnu un neuzticēšanos. Taču pēc dažu gadu cikla šis lēmums nesa ieguvumus. Mēs sniedzām klientiem skaidru vēstījumu, ka esam sabiedrotie, ka AD pieliek visas pūles, lai atbalstītu savus klientus viņu uzņēmējdarbībā, nekonkurējot ar tiem un neatņemot klientus, bet pastāvīgi investējot sadarbībā.

- Ieviešot jauninājumus, tikai neliela daļa darbinieku tos pieņem uzreiz, neliela grupa tiem stingri pretojas, pārējie nogaida un vēro. Kā iesaistīt, motivēt darbiniekus?

- Mēs visi, AD kolektīvs, esam kā vienā laivā. No mūsu mijiedarbības, iniciatīvas, saskaņas un iesaistīšanās ir atkarīgs galīgais rezultāts. Pasaule aizvien vairāk koncentrējas uz tehnoloģijām un automatizāciju. Tas mums ļoti palīdz optimizēt procesus, lai apmierinātu klientu vēlmes.

- 2010. gadā spērāt soļus Igaunijas un Baltkrievijas tirgū. Ar kādiem izaicinājumiem nācās saskarties šajos tirgos?

- Mēs esam vienā reģionā – mazliet līdzīgi, tomēr ļoti atšķirīgi. AD Baltic ir uzņēmums, kurā runā piecās valodās. Visi procesi un apraksti ir sagatavoti piecās valodās un pilnībā konsolidēti. Visos šajos tirgos mēs esam eksperti. Taču starp Igauniju un Baltkrieviju ir liela atšķirība gan distribūcijas organizēšanā, gan patēriņa tradīcijās.

- Kestuti, pēc jūsu vērtējuma, ar ko šodien varam lepoties un apgalvot, ka AD Baltic tiešām ir labākais partneris saviem klientiem?

- Mūsu lielākie sasniegumi ir IT jomā. Mēs ievadām milzīgu datu apjomu un sniedzam šo informāciju mūsu klientiem. Šobrīd klienti var izvēlēties vienu no sešām valodām, izvēlēties sev nepieciešamo detaļu un saņemt precīzu informāciju par tās piegādes laiku un apmaksas nosacījumiem. Visi dati ir redzami reālajā laikā vienā no mūsu labākajiem katalogiem – AD CAT. Visi dati ir pilnībā integrēti starp Lietuvu, Latviju, Igauniju un Baltkrieviju, ieskaitot arī finanses. Ir izstrādāta precīza preču uzskaites un kustības sistēma. Augsts automatizācijas un kontroles līmenis. Es ceru, ka klienti novērtē mūsu piegādes līmeni un to, ka mūs vienmēr var sazvanīt. Mēs reti kļūdāmies, bet pieļautās kļūdas izvērtējam un izdarām secinājumus. Visi autorūpniecības uzņēmumi tiecas izmantot AD Baltic pakalpojumus.

- Visiem zināms noslēpums ir tas, ka AD Baltic jau no paša sākuma ievēro stratēģisko virzienu – preces piegādāt tikai biznesa partneriem, t. i., privātpersona no AD Baltic preces nevar nopirkt. Ar ko atšķiras vairumtirdzniecība?

- Mēs skaidri nošķiram prioritātes, kam mūsu pakalpojumi var būt būtiski. Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība ir dažādi uzņēmējdarbības veidi. Ja ar tiem nodarbojas vienlaicīgi, rodas riski. Piedāvājot savus pakalpojumus mazumtirdzniecībā, jūs sākat konkurēt ar savu klientu, kuram ar vienu roku it kā palīdzat, bet ar otru mēģināt viņam atņemt to pašu klientu. AD Baltic varbūt ir unikāls tirgū tieši ar to, ka atsakās no mazumtirdzniecības, visu savu uzmanību pievēršot vairumtirdzniecības klientiem. Mēs uzskatām, ka viņi savā teritorijā jau ir eksperti, bet mēs varam tiem palīdzēt. Kopā mēs sasniegsim vairāk.

- 4 valstis, desmitiem nodaļu, simtiem darbinieku un viena sistēma. Kā jums izdevās visu apvienot vienā tīklā?

- Bija sarežģīti. Līdzīgus piemērus Eiropā auto biznesā neesmu redzējis. Mūsu procesi ir pilnībā integrāli un konsolidēti. Pieslēdzoties biznesa vadības sistēmai, katrs darbinieks var izvēlēties savu dzimto valodu, nav būtiski, kurā valstī viņš strādā. Visas sistēmas un procesi ir identiski. Preču kustība ir pilnībā centralizēta un tiek pārvaldīta no vienas vietas. Uzskatu, ka varam lepoties ar to, ka esam radījuši vienu no labākajām IT sistēmām auto detaļu vairumtirgotāju vidū Eiropā.

- Mēs dzīvojam laikmetā, kad laika jēdziens ir kļuvis ļoti aktuāls. Visi steidzamies, steidzas arī mūsu klienti, kuri gala patērētājam savus pakalpojumus vēlas sniegt pēc iespējas ātrāk. Kā AD Baltic piemērojas šai tendencei?

- Uzmanības centrā ir mūsu klientu vajadzības. Mēs zinām, kā darbojas autoservisi, veikali, autoparki, kur tie var ietaupīt. Tāpēc mēs esam pielāgojušies to vajadzībām, tiecamies sniegt maksimāli precīzu informāciju, izmantojot AD CAT, pieņemt visus zvanus (šim nolūkam darbojas zvanu centrs), atvest preces noteiktajā laikā. Brīdināt, ja ir radusies kļūda. Pārdošanas vadība pastāvīgi apmeklē klientus un uzklausa to vajadzības, palīdz risināt problēmas. Pretēji citiem konkurentiem mēs neesam izvirzījuši mērķi neatkarīgajiem veikaliem un servisiem atņemt detaļu tirdzniecību, tieši pretēji, mēs palīdzēsim viņiem būt veiksmīgiem uzņēmējiem. No viņiem ir atkarīgi arī mūsu panākumi. Mēs esam sabiedrotie.

- Kas, pēc jūsu domām, ir būtiskais panākumu faktors inovatīvajā ekonomikā?

- Laiks un informācijas pārvaldīšana. Gan tās, kas tieši saistīta ar auto tehnoloģijām, gan tās, kas saistīta ar gala patērētāja vēlmēm un patēriņa ieradumiem.

- Automašīnu tirgus pēdējos gados ir ļoti dinamisks, jauninājumi rada jaunas inovācijas. Arvien skaļāk tiek runāts par elektromobiļu ēru. Kāds ir jūsu viedoklis – kā tālāk attīstīsies tehnoloģijas?

- Elektrodzinēji arvien vairāk aizstās iekšdedzes dzinējus. Izskatās, ka šis process būs dinamisks, bet bez haosa. Mēs tam gatavojamies. Palīdzēsim arī saviem klientiem.

- Kā iztēlojaties AD Baltic pēc pieciem gadiem? Kādi mērķi vēl jāīsteno, lai varētu apgalvot, ka uzņēmuma pozīcijas ir nesatricināmas un tas ir gatavs nākotnes izaicinājumiem?

- AD Baltic ir jābūt tirgus līderim. Es ticu mūsu mazumtirdzniecībā strādājošo klientu panākumiem. Viņiem ir attiecības ar saviem klientiem, viņi zina to vajadzības un ir ieguvuši to uzticēšanos. Mēs esam loģistikas uzņēmums, kas sniedz pakalpojumus gan mazajiem uzņēmumiem, gan autorūpniecības gigantiem. Mūsu darbs ir nodrošināt, lai pēc automašīnas bojājuma konstatēšanas pēc iespējas ātrāk tiktu sakomplektētas un piegādātas nepieciešamās detaļas. Tas ir mūsu daudznacionālā un lieliskā kolektīva uzmanības centrā. Paldies visiem! Jūs esat īsti savas jomas eksperti!